SYAHIRA ZAIDI
S
Good luck for final exam. Do the best!
Cara Mengukur BMI Anda.
Sunday 28 July 2013 @ 10:25 | 0 Heart [s]

Apa yang anda rasakan? Kurus? Ideal? Gemuk? Obesiti? Ingat, berat badan memberikan pengaruh secara langsung terhadap penyakit bawaannya. Jadi, pastikan anda memiliki berat badan yang ideal supaya ancaman penyakit yang berhubungan dengan masalah berat badan dapat dihindari sebaik mungkin. Mengetahui ukuran ideal berat badan bukanlah sesuatu yang tidak pasti, asalkan anda tahu bahawa hal ini ada indeks dan rumusannya. Mudah saja. Kita gunakan apa yang disebut BMI atau Body Mass Index. Rumusnya seperti berikut:

BMI: Berat badan dalam kilogram
(Ketinggian dalam meter)2


Berat badan anda dalam kilogram dibahagi dengan jumlah tinggi badan anda dalam meter. Setelah mendapat indeksnya (x) ukurlah sendiri dengan kategori di bawah ini:

X<20= Kurus
20<x<25= Ideal
25<x<30= Gemuk
X>30= Terlalu gemuk/ Obesiti

Selepas mengetahui kategori berat badan anda, sudah sampai saatnya anda berubah. Hiduplah dengan pola makanan yang sihat dan olah raga teratur yang akan dapat membantu anda mendapatkan berat badan yang ideal. Semoga berhasil! 




Terima kasih, thank you, kamsahamnida, danke schön, shukran, xiexie, dhanyavad for read this :)


Older Post | Newer Post
Selamat datang ke blog saya. Saya Nur Syahira Farhana bt Zaidi, 14 tahun. Saya seorang gadis yang suka memasak, berangan dan suka subjek Sains. Tap sayang, saya tak suka Matematik. Terima kasih sebab sudi datang sini, nanti kalau ada masa datang lah lagi :)

Story About Stuff Links


  • Kenapa Kamu Kurus Kering?
  • Raya 2012.
  • Awas, Budaya Buli Semakin Menjadi-jadi!







  • This template was created by Faqihah Husni. Please inform me if I use your artwork but I didn't credit to you. Best view in Google Chrome.